acik's FotoPage kembara sufi
PMC
By: kembarasufi acik

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 11-Aug-2010 02:55 Email | Share | Bookmark
.:Sekelumit Coretan Ramadhan:.

 
 
 
 
Assalamualaikum..



Sudah lebih 2 minggu x update fp ni..kemalasan mula bersarang..kerja banyak..Sabtu lepas baru je selesai mesyuarat muhasabah bersama Adhoc KEKAL 10 @ Rumah Kelantan Baru,Hayyu Sabie'...Alhamdulillah,sambutan terhadap program Karnival Kenangan 80 tahun PMRAM 2010 cukup memberangsangkan..gambar² program selama 5 hari berlangsung tersangatlah banyaknya..masih dlm proses editing..nk pilih gambar² terbaik sepanjang program..untuk memuat naik picas @ teratak buruk acik ni masih belom boleh lagi,terpaksa menanti berita rasmi diperingkat pusat..kemudian barulah ianya boleh dimuat naik di laman ini..



Cerita tentang gambar terbaik,Acik rasa gambar² yg acik hasilkan masih lagi perlu diperbaiki..kurang idea² baru untuk menghasilkan sesuatu karya lebih baik dari sebelum ini..masih ditampuk lama..hurmm.. kerja² yg berlambak,tenaga kerja masih kurang,masih mengharap untuk generasi pelapis untuk menyambung tali rantai perjuangan ini..Bukan mudah untuk mengkaderkan remaja/pemuda yang betul² mahu bekerja untuk Islam ini..dengan bajet yg kadangkala tidak mencukupi,kerja yang tidak dibayar dengan wang ringgit mahupun junaih..Hanya berbekalkan nasi bungkus,dan pengalaman bekerja serta semangat setiakawan dalam berpersatuan ini..Mencari kesatuan,meribat ukhuwah antara ahli untuk terus dalam suasana ilmu..Mencurah bakti,untuk sekalian umat Melayu di bumi kinanah ini.Bertolong-tolongan dalam perkara kebaikan..



Seringkali diri ini bagaikan hilang arah dan tuju kemana harus ku tuju gerak langkah kaki ini.Lemah longlai tak berdaya mengharungi segala cabaran di bumi asing ini.Tidak berayah dan ibu disini.segalanya ku turutkan mengikut ayunan langkah kaki ini ke mana sahaja hendak ku tuju..Namun bila ditelusuri semula hadaf dan tujuan ku disini adalah mencari setitis ilmu dan sekelumit pengalaman buat pedoman anak bangsaku di bumi bertuah tanah tumpah darahku..Ku gagahi jua langkah kaki ini untuk...

Memetik kalam taujihat dari Dr Juanda Jaya tentang pemuda...

Quote:
DULU pernah berdiri seorang pemuda berumur 25 tahun yang gagah berani meredah samudera Atlantik sambil mengangkat panji Islam yang dijunjung tinggi sambil berseru:

"Demi Allah SWT, jika aku mengetahui bahawa di seberang lautan ini ada daratan, nescaya akanku harungi dengan kudaku atas nama Lailahaillah."

Akhirnya Afrika jatuh ke tangan pemuda itu. Dialah Panglima ulung, Uqbah bin Nafi. Tapi kini, berdiri seorang pemuda cukup berani, menjelajah sepanjang jalan di kegelapan malam, bangga menjadi seorang lelaki yang tidak takut mati.

Demi gemuruh tepukan dan sorakan teman yang tidak siuman dan pembebasan diri daripada tekanan kehidupan. Dia berhasil menjadi "raja"™ jalanan dengan enjin kuda canggih yang boleh menerbangkan nyawa seketika.

Lelaki itu bangga berasa diri hebat tetapi tidak tahu untuk apa kebanggaan itu. Dan sampai bila akan berakhir kepalsuannya. Sampai bila kepuasan itu boleh mengubat hatinya. Pemuda yang merempit semakin ditohmah dan dikeji, mereka semakin berani, siapakah yang boleh memahami jiwa pemberontak ini?

Sebahagian yang lain masih bersekolah dan terbabit pula dengan gangsterisme dan vandalisme. Mengapa ibu bapa, guru, dan kita sendiri sebagai anggota masyarakat tidak mampu membimbing dan mendidik mereka? Di mana silapnya?

Rasulullah SAW pernah berhadapan dengan pemuda yang keras dan ganas seperti Umar. Bahkan pemuda itu pernah berjanji akan membunuhnya. Dengan apakah Nabi SAW menakluki hati sekeras karang milik Umar?

Dan sudah terbukti pemuda berani bangsa Quraisy yang ditakuti akhirnya bertekuk lutut di hadapan Baginda SAW. Apakah rahsia yang tersimpan dalam dakwah dan bimbingan Rasulullah SAW kepada setiap pemuda itu?

Pendekatan psikologi amat diperlukan oleh orang yang gagal dalam hidup. Mereka mengharap bimbingan bukan tohmahan. Bimbingan terbaik adalah melalui penaklukan hati dan perasaan. Pepatah mengatakan, "Sesiapa yang mahu menakluk seseorang maka kuasailah hatinya™".


Terubat sedikit hati ini apabila membaca kalam taujihat dr Dr Juanda ini..baru ku tahu bahawa bukan mudah untuk menjadi pejuang agamaMu ya Allah..baru diuji dengan penat bekerja,harta yang tidak mencukupi,ketakutan,tohmahan yang dilemparkan kepadaku, diri ini sudah lemah longlai untuk meneruskan survival dalam rencah kehidupan ini..

Diri ini seharusnya perlu kuat bersemangat..meskipun kudrat ini tidak seberapa,maka seharusnya jiwa yang mendiami batang tubuh ini perlu lebih kuat.Optimis dalam semua hal..perlu lebih fleksibel dalam mengatur gerak langkah didalam lapangan dakwah ini..perlu lebih kreatif dalam menyelesaikan segala permasalahan umat.Di saat tiada sesiapa yang ingin melakukan kerja² dakwah ini,percayalah bahawa Allah akan gantikan dengan suatu kaum yang menginginkan Islam ini yang lebih baik dari sebelumnya ..

Sekian dulu coretan dari acik..Selamat menjalani medan tarbiyah..Moga madrasah Ramadhan kali ini dapat mendidik jiwa,rohani dan jasmani kita agar menjadi hambaNYA yang taat dan patuh serta bertaqwa kepadaNYA..perjuangan kita baru bermula..selamat menjalani ibadah puasa dan tarawikh di bulan Ramadhan tahun ini..

p/s:nantikan gambar² KEKAL 10 selepas ini..sabar yer..Acik lampirkan dulu sedikit gambar acik ketika KEKAL 10 yg lepas... (sebab acik snap pic org je,pic acik tersangatlah sedikit...)

Quote:
kak yati:tq..doakan segalanya berjalan dengan baik..doa kalian,acik harapkan...
kak CT:doakan kejayaan acik disini..
Hakimi:salam taaruf..terima kasih sudi singgah fp acik..selamat menyambut bulan puasa ini..moga amal diterima..
Ouled Kenitra:baru kini acik faham knapa ouled kata mcmtu..skang ni ada 6 orang sahabat dari morocco yg menetap di rumah acik..banyak juga cerita & pengalaman anak2 melayu morocco yg kami kongsikan ketika bersembang..pelajar lepasan morocco pon masih perlu perjuangankan nasib pelajar2 morocco..dengar cerita dri sahabat2 morocco,rupanya PMRAM lbh beruntung dari PMM..
brian:thanx 4 visit my site..
tuan reza:nasihat anda diperlukan tuk PMC..lepas ni acik akan upload pic2 kek 10 tahun pmc..muka2 baru pmc..



Terima Kasih sebab sudi singgah fp acik ni...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net