acik's FotoPage kembara sufi
PMC
By: kembarasufi acik

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 29-Aug-2010 00:26 Email | Share | Bookmark
2/3 Ramadhan

 
 
 
 
sebahagian hadirin menanti maidatul rahman
 
 
 
 
 
 
al- fanoos yg dipasang setiap kali tibanya bulan ramdhan..
 
Assalamualaikum..

Bulan Ogos,mungkin bulan yang sibuk bagi acik pada tahun ni..



Sebelum memasuki Ramadhan,masing-masing sibuk menghabiskan program di peringkat BKAN,DPM mahupun di peringkat pusat sendiri..Awal bulan Ogos lalu,acik disibukkan dengan KEKAL 10,diikuti Himpunan Mahasiswa Tahun Akhir 2010 (HEMAT 10) yang berlangsung sehari sebelum 1 ramadhan..


Beberapa hari sebelum KEKAL 10 acik menyambut kedatangan sahabat-sahabat dari Maghribi yang bercuti di Mesir.8 orang lelaki kesemuanya.5 daripadanya menginap di rumah acik..Rutin acik mulai berubah..Kata sahabat-sahabat dari Maghribi,"orang pentinglah katakan.."Acik terima sahajalah apa pun kata mereka walau acik tau ada berbau sindiran dalam kata-kata mereka.Maklum sahajalah kehadiran mereka ke rumah acik pun bagaikan tetamu yang tidak dilayan dengan sebaiknya..Maaf sangat-sangat..Bukan tidak mahu melayan,tetapi acik merasakan kerja-kerja diperingkat program mega PMRAM lebih acik utamakan dek kerana tenaga kerja sangat-sangat diperlukan..


Seringkali Acik ditanya tentang suasana berpuasa di rantauan,bagaimana agaknya suasana berpuasa di Mesir ye?.Jawapan acik,suasana Ramadhan disini tersangatlah meriahnya..Masuk sahaja Ramadhan,setiap kali disapa arab tempatan,pastinya kalimah "ramadhan kareem" meniti dibibir mereka,memuliakan bulan yang penuh barakah ini.Apabila diucapkan kalimah "ramadhan kareem",maka kita akan menjawab pula dengan "Allahu Akram" ,"Kullu sanah wa antum tayyibin".Budaya mendoakan sesama sendiri adalah budaya disini.Tambah lagi di dalam bulan puasa ini.Antara doa yang dimakbulkan adalah ketikamana seseorang berbuka puasa..Dan antara nikmat yang Allah kurniakan kepada hambanya yang berpuasa adalah ketika berbuka dan saat bertemu tuhanNya.


Antara yang lebih menarik lagi di kota seribu menara ini adalah Maidatul Rahman nya.Pergi sahaja ke mana masjidnya,pasti disediakan juadah berbuka puasa walaupun sebijik tamar.Tambahan lagi di masjid-masjid besar,pasti disediakan juadah berbuka puasa berupa nasi dan daging atau 1/4 ayam.tinggal lagi lalu tak lalu je nak makan masakan orang tempatan.Kebiasaannya akan dihidangkan didalam pinggan setiap seorang nasi,kentang berkuah,dan 1/4 ayam dan jus buah-buahan.Pastinya pilihan pelajar-pelajar disini untuk berbuka di masjid.Jimat belanja,mudah dan cepat.Mudah juga untuk menunaikan solat maghrib.(da berbuka pon kt masjid kan..)Tidak perlulah terkejar-kejar untuk menyediakan juadah berbuka puasa dan mengemas segala peralatan memasak.



Solat Terawikh
Suasana di Mesir agak berbeza jika dibandingkan dengan Malaysia..

Di Malaysia-Kebiasaannya 10 yang pertama,kehadiran ke masjid-masjid memang meriah..tersangatlah ramai.masuk 10 yang kedua,makin berkurangan..10 terakhir..acik xmo sebut..hehehe

Sibuk berhujah didada-dada akhabar tentang 8 rakaat atau 20 rakaat mengikut pelbagai pendapat.persoalan yang sengaja ditimbulkan.Bagi acik,kalau tak mampu cukuplah dengan hanya tunaikan 8 rakaat sahaja.tidak perlu diperbahaskan panjang lebar.

Sunat hukumnya solat terawikh ini..Sibuk membincangkan soal sunat,yang wajib pula dilupakan.contohnya,solat terawikh itu sunat,tapi amanah yang wajib itu pula ditinggalkan.amanah adalah wajib untuk disempurnakan.contohnya kerja-kerja kepejabatan yg diberikan kepada seseorang pekerja perlu disempurnakan.

Kronologi mudahnya begini,balik sahaja dari kerja,perlu menyediakan juadah berbuka puasa untuk keluarga,solat maghrib,kemudian solat isyak & solat terawikh.balik sahaja solat terawikh dah letih & terus sahaja tidur.kemudian perlu bangun tuk menyediakan sahur untuk keluarga.Selepas subuh perlu bersiap untuk ke tempat kerja & menghantar anak-anak ke sekolah/taska.Pergi ke tempat kerja dalam keadaan amanah yang masih lagi belum disempurnakan.

Apalah salahnya untuk kita hanya menunaikan 8 rakaat solat sunat terawikh,kemudian pulang awal ke rumah untuk menyempurnakan tugas kita.bagi acik itu lebih baik.

Di Mesir- Suasana di Bumi Kinanah ini tidak jauh berbeza jika dibandingkan dengan Malaysia.

Tentang solat terawikh,senang katanya seperti solat jumaat yang membuatkan masjid dibanjiri oleh hadirin & hadirat yang memenuhi ruang solat sehingga terpaksa menambah tikar-tikar di sebelah luar masjid sehingga ke jalan-jalan raya.Acik sangat terkejut melihatkan sambutan masyarakat arab di sini bagaikan pesta ibadah sebulan berpuasa ini.kehadiran bagaikan tidak pernah surut bilangannya.Malah makin bertambah hari demi hari.Alhamdulillah..

Namun ada juga kekesalan dalam diri ini apabila ada segelintir yang tidak segan silu makan dikhalayak ramai ketika bulan puasa ini.Kebetulan acik sempat ke Suq Shafie jumaat lepas,pasar minggu yang sering acik kunjungi.Terkejut bukan kepalang,1 suq seolah-olah tidak menghormati bulan puasa ini.Tidak pula ada yang menegur mereka yang tidak berpuasa ini.Jika nak dikatakan mereka yang meniaga ini ada rukhshoh untuk tidak berpuasa seperti musafir,mereka ini hanyalah penduduk yang bermukim di kaherah ini sahaja.Tidak cukup 2 marhalah pun permusafiran mereka ini untuk mereka tidak berpuasa.



Ramai yang berlumba-lumba untuk mencari amal ibadah dibulan puasa ini,ramai juga "syaitan-syaitan yang tidak dibelenggu" disini.ermm..

bersambung....

Quote:
Ckg Feqah:Terima kasih atas komentar yg pantas..xde award la..huhuhu..
kat masjid india,acik da biasa solat jumaat kt situ..faham sgt keadaannya...tp d mesir,solat tarawikh disini yg wat acik takjub tu..mcm solat jumaat je keadaannya..
Kak Yati:sibuk apa xtaw la acik ni..tp n3 lambat update..kemalasan mula bersarang..hehehe..
Awangje:wah..acik da dpt title ustaz tu..1 penghormatan bt acik..ahlan wasahlan fi masr.. acik menanti2 kedatangan tuan..nk dtg contact je bla2..acik masih berbaki 3 thn lg disini..



Terima Kasih sebab sudi singgah fp acik ni...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net